Pamatyti
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Sportas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Auto
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
PAMATYTI.LT
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Sportas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Auto
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Pamatyti.lt
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

KTU mokslininkas apie elektromobilius: Norvegijos sėkmė – Lietuvos siekiamybė

Paulius Liškauskas
2024-04-09
Lietuva, Technologijos, Transportas
Laikas: 3 min skaitymo
Pradžia Transportas
Dalintis FacebookDalintis X

Elektromobiliai, kaip pagrindinis atsakas į klimato kaitos iššūkius, iš lėto, tačiau užtikrintai tampa nepakeičiama transporto sektoriaus pertvarkymo dalimi. Jie mažina kenksmingų medžiagų išskyrimą į atmosferą, o dėl mažesnių sąnaudų pritraukia vis daugiau vartotojų dėmesio. KTU Matematikos ir gamtos mokslų (MGMF) mokslininkas docentas Benas Gabrielis Urbonavičius aptaria pagrindinius elektromobilių privalumus ir iššūkius.

Elektromobilių įvairovė: nuo prototipų iki masinės gamybos

Elektromobiliai skirstomi į tris pagrindines rūšis: tikruosius elektromobilius (angl. battery electric vehicle – BEV), įkraunamus hibridus (angl. plug-in hybrid – PHEV) ir įprastus hibridus (ang. hybrid – HEV). Šiuolaikiniai automobiliai pasižymi įvairiomis technologijomis, suteikiančiomis vartotojams daug pasirinkimo galimybių, atsižvelgiant į jų poreikius bei aplinkosaugos reikalavimus.

Kiti straipsniai

Šauliai kyla į dangų: Lietuvoje formuoja bepiločių orlaivių vienetus

Šauliai kyla į dangų: Lietuvoje formuoja bepiločių orlaivių vienetus

2025-08-19
Trakuose nelegalus verslas stabdomas gatvės atitvarais

Trakuose nelegalus verslas stabdomas gatvės atitvarais

2025-08-19

Elektromobilių istorija prasidėjo dar XIX a. viduryje su pirmųjų veikiančių prototipų kūrimu, tačiau tik nuo 2011 metų transporto pramonėje sparčiai pradėjo vystytis praktinė elektromobilių plėtra, prasidėjus masinei „Nissan Leaf“ ir „Chevrolet Volt“ („Opel Ampera“) gamybai.

KTU docento B.G. Urbonavičiaus teigimu, elektromobilių revoliucija labai priklauso nuo baterijų technologijos tobulėjimo.

„Senosios rūgštinės baterijos nepasiteisino elektromobiliuose dėl jų mažo energijos tankio, kuris reikalavo didelių ir sunkių baterijų. Elektromobiliai ne tik simbolizuoja technologinį progresą, bet ir atveria naujas galimybes transporto sektoriui. Naujosios baterijų inovacijos įveikia ankstesnių akumuliatorių trūkumus ir mažina priklausomybę nuo iškastinio kuro. Platus elektromobilių panaudojimas skatina tvarų gyvenimo būdą ir suteikia vartotojams platesnį pasirinkimo spektrą“, – pasakoja KTU mokslininkas.

Iššūkiai ir lūkesčiai baterijų perdirbimo srityje

  1. G. Urbonavičius pabrėžia, kad jau ilgą laiką diskutuojama apie elektromobilių baterijų perdirbimo svarbą bei procesą. Deja, šiandien elektromobilių gamintojai negali pasiūlyti idealaus baterijų perdirbimo būdo, tačiau moksliniai išradimai, inovacijos skatina pažangius ir aplinkai naudingus sprendimus šioje srityje.

„Kai kurie mokslininkai tvirtina, jog elektromobilių baterijų perdirbimas yra neįmanomas. Nors pramonės lygiu jau egzistuoja technologijos, leidžiančios išgauti pradines medžiagas ir metalus iš ličio jonų („Li-ion“) ar („NiMh“) baterijų, vis dar laukiama pačių baterijų perdirbimo proceso piko stadijos“, – pasakoja KTU mokslininkas.

Hibridinių automobilių baterijų perdirbimas kelia mažesnius iššūkius dėl mažos baterijų talpos. Mažesnė baterijos talpa ne tik palengvina perdirbimo procesą, bet ir sumažina neigiamą poveikį aplinkai. Siekiant tobulinti ir plėsti tvarius baterijų perdirbimo metodus, svarbu didinti investicijas, pabrėžiant jų svarbą transporto pramonėje.

„Baterijų perdirbimas išlieka svarbus, tačiau šioje srityje dar nėra nustatytas aiškus prioritetas, todėl, mano manymu, didžiausios perdirbimo apimtys dar nėra pasiektos“, – sako B. G. Urbonavičius.

Elektromobiliai
Elektromobiliai | Freepik

Naudojimas žemose temperatūrose

Ne paslaptis, kad žemesnėje temperatūroje elektromobiliai susiduria su iššūkiais. Elektromobiliuose yra numatyta automatinė akumuliatoriaus temperatūros palaikymo funkcija, nustatyta gamintojo, norint greito įkrovimo. Siekiant greitai įkrauti elektromobilio akumuliatorių, būtina temperatūrą padidinti iki 20 Celsijaus laipsnių. Tai ne tik užtikrina optimalų krovimo veiksmingumą, bet ir ilgą baterijos tarnavimo laiką.

„Išskirtinė situacija buvo susidariusi šių metų sausio mėnesį Čikagoje, kuomet dėl staigiai nukritusios temperatūros elektromobilių savininkai negalėjo įkrauti akumuliatorių, susidarė automobilių eilės ir kilo didelis nepasitenkinimas“, – pasakoja KTU mokslininkas.

Elektromobilių gamintojai daug dėmesio skiria šildymo sistemos įdiegimui, kurios leistų lengviau prižiūrėti baterijas žemoje temperatūroje. Be to, bandoma sukurti baterijas, kurios jautriai nereaguos į temperatūros kitimus ir užtikrins efektyvesnį elektromobilių veikimą nepaisant oro sąlygų.

Žaliosios transporto vizijos Europoje

Europoje vyksta ryžtingas žaliosios ekonomikos kūrimas, kuriame didelis dėmesys skiriamas dekarbonizacijai. Elektromobiliai išskiriami kaip efektyvi transporto sektoriaus priemonė, akcentuojama politiniuose sprendimuose ir strategijose, siekiant sumažinti išmetamų teršalų kiekį ir svarbiausia kovoti su klimato kaita.

„Norvegija yra puikus pavyzdys, kur elektromobilių paklausa pasiekia didžiulius mastus. 2023 m. net 82,4 proc. visų parduotų automobilių Norvegijoje buvo elektriniai. Tai aiškiai parodo, kad šalies gyventojai yra labai susidomėję šia aplinkai draugiška transporto alternatyva, deja, Lietuvoje ir kitose ES šalyse, tai dar tik siekiamybė“, – pasakoja B.G. Urbonavičius.

Norvegijos sėkmė rodo žaliosios transporto sistemos įgyvendinimo potencialą, tačiau kitoms Europos šalims gali prireikti laiko pasiekti panašių rezultatų. Skirtingi politiniai kontekstai ir trumpesnis laikotarpis gali sukelti abejonių dėl kitų Europos šalių galimybės pasiekti toki patį elektromobilių naudojimo lygį, tačiau kiekviena šalis gali pasirinkti tinkamus veiksmus, įgyvendinant šią ekologišką transporto viziją.

„Svarbu pabrėžti, kad Norvegijos sėkmės istorija parodo, kad nuo 1990 m. šalyje taikomos lengvatos netaršiems automobiliams, o 2001 m. PVM mokesčio netaikymas, suteikė pastebimų rezultatų transporto pramonėje“, – sako jis.

Kelias į elektromobilių ateitį

Kiekvienai šaliai būdingas unikalus automobilių rinkos kontekstas, kurį lemia įvairūs veiksniai, įskaitant mokestinius aspektus, ekonominę padėtį ir netgi kultūrines tradicijas. Lietuvoje, nors registruotų elektromobilių skaičius didėja, jų dalis vis dar yra labai maža. Remiantis 2023 m. spalio mėnesio Regitros duomenimis, visiškai elektriniai automobiliai sudarė tik 0,63 proc. viso automobilių parko, o hibridiniai elektromobiliai – 4,2 proc.

„Vertinant šiuos duomenis, pastebima, jog vidutiniam Lietuvos vartotojui vis dar yra kliūčių įsigyti visiškai elektrinį automobilį, nes jie išlieka per brangūs, o ekonomiškai patrauklių alternatyvų pasiekiamumas ribotas dėl nepakankamo įkrovimo stotelių tinklo“, – sako KTU mokslininkas.

Nepaisant elektromobilių keliamų iššūkių, pastebimas teigiamas pokytis Lietuvoje. Įkrovimo stotelių tinklas plečiasi, o elektromobiliai tampa vis labiau prieinami ir patrauklesni dėl techninių charakteristikų. Nuolatinis elektromobilių sektoriaus stebėjimas leis ne tik įgyvendinti ekologišką transporto viziją Lietuvoje, bet paskatins aktyvesnį šios transporto priemonės naudojimą visuomenėje.

„Reikia suprasti, kad elektromobilių vystymas yra ilgalaikis procesas, kuriam reikia laiko ir kantrybės. Negalime nuleisti rankų, nes tai svarbus žingsnis į priekį link ekologiškesnės ateities“, – sako B.G. Urbonavičius.

Šaltinis: KTU
Žymos: AutomobiliaiElektromobilisKTUNorvegija

Kiti straipsniai

„Telia“ įjungė galimybę skambinti iš užsienio be mobiliojo ryšio per Wi-Fi
Naujienos

„Telia“ įjungė galimybę skambinti iš užsienio be mobiliojo ryšio per Wi-Fi

2025-08-19
Lietuvoje debiutuoja ploniausias „Samsung“ išmaniųjų flagmanas: „Galaxy S25 Edge“
Lietuvos naujienos

Lietuvoje debiutuoja ploniausias „Samsung“ išmaniųjų flagmanas: „Galaxy S25 Edge“

2025-08-18
Grok 4 AI
Technologijos

„xAI“ išplečia „Grok 4“ AI modelį visiems vartotojams ir ribotą laiką siūlo padidintus tarifų limitus

2025-08-12
Įgūdžiai, kurie nulems jūsų sėkmę 2030-aisiais: ar juos turite?
Aktualijos

Įgūdžiai, kurie nulems jūsų sėkmę 2030-aisiais: ar juos turite?

2025-08-12
Sukčiai tampa gudresni, o aukos – vis dar tyli: kas ketvirtas nukentėjęs lietuvis jaustų gėdą
Aktualijos

Sukčiai tampa gudresni, o aukos – vis dar tyli: kas ketvirtas nukentėjęs lietuvis jaustų gėdą

2025-08-11
Policijos reidai šalies keliuose rugpjūčio mėnesį
Lietuva

Policijos reidai šalies keliuose rugpjūčio mėnesį

2025-08-08
„Telia“ stato naują ryšio stotį Palangoje: pajūryje ryšys taps kokybiškesnis
Naujienos

„Telia“ stato naują ryšio stotį Palangoje: pajūryje ryšys taps kokybiškesnis

2025-08-07
Išaugęs automobilių vagysčių Lietuvoje skaičius: nusikaltėliai taikosi į „Toyota“ ir „Lexus“ markes
Aktualijos

Išaugęs automobilių vagysčių Lietuvoje skaičius: nusikaltėliai taikosi į „Toyota“ ir „Lexus“ markes

2025-08-07
Vis rečiau klausiame Google? Ekspertai paaiškino, kaip pakliūti į dirbtinio intelekto robotų atsakymus
Technologijos

Vis rečiau klausiame Google? Ekspertai paaiškino, kaip pakliūti į dirbtinio intelekto robotų atsakymus

2025-08-07

Rekomenduojame

5 populiariausi telefonų modeliai Lietuvoje 2025-aisiais

5 populiariausi telefonų modeliai Lietuvoje 2025-aisiais

2025-06-02
Xiaomi 15T Pro

„Xiaomi 15T Pro“ pastebėtas FCC duomenų bazėje

2025-07-11
3 skanūs ir nebrangūs būdai, kaip voveraites patiekti su šviežiomis bulvėmis

3 skanūs ir nebrangūs būdai, kaip voveraites patiekti su šviežiomis bulvėmis

2025-07-25
Kopa: Antroji dalis

„Kopa“ režisierius Denis Villeneuve’as sako, kad trečioji dalis oficialiai „rengiama“

2024-09-10
Proneta Proneta Proneta

Naujienos

Jaučiate nemalonius simptomus? Gali būti, kad dėl to kaltas sėdimas darbas

Jaučiate nemalonius simptomus? Gali būti, kad dėl to kaltas sėdimas darbas

2025-08-20
Šeštadienio vakaras „Vilniaus dienose“: latviško folkloro burtai ir lietuviško roko legenda

Šeštadienio vakaras „Vilniaus dienose“: latviško folkloro burtai ir lietuviško roko legenda

2025-08-19
Miegas

Miego įpročiai atskleidžia, kokiam chronotipui priklausote: atraskite savo vidinį liūtą, delfiną, vilką arba mešką

2025-08-18
Grupė „SHWR“ su Petunija įrašė lietuvišką dainą: įkvėpė kelias per vaikystės ūkus

Grupė „SHWR“ su Petunija įrašė lietuvišką dainą: įkvėpė kelias per vaikystės ūkus

2025-08-18
Verta pamatyti

Naujienos, žinios, įdomybės, patarimai ir apžvalgos iš Lietuvos ir viso pasaulio.

Nauja

„Samsung“ pristatomos „Galaxy Buds3 FE“: geresnis garsas ir DI funkcijos
Technologijos

„Samsung“ pristatomos „Galaxy Buds3 FE“: geresnis garsas ir DI funkcijos

2025-08-20

Lankoma

Xiaomi 15T Pro
Technologijos

„Xiaomi 15T Pro“ pastebėtas FCC duomenų bazėje

2025-07-11

Reklama

Proneta Proneta Proneta
  • Rašyti redakcijai
  • Naudojimosi taisyklės
  • Akcininkai
  • Privatumo politika
  • Kontaktai

© 2024 Pamatyti

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Sveikata
  • Auto

© 2024 Pamatyti