Motociklai gali būti labai įvairūs: nuo bekelės iššūkiams skirtų krosinių iki ilgoms kelionėms pritaikytų turistinių, nuo kruizinių, pabrėžiančių įvaizdį ir ramų pasimėgavimą, iki miesto gatvėms idealiai tinkančių gatvinių ar greičio aistruoliams skirtų sportinių. O kaip su apranga? Ar skirtingomis sąlygomis eksploatuojami motociklai reikalauja skirtingos aprangos? Patyrę motociklininkai pastebi: vienas aprangos komplektas visoms situacijoms – tarsi šveicariškas peiliukas – universalus, bet retai kada idealus.
Gausi įvairių drabužių ir aksesuarų pasiūla leidžia nulipus nuo motociklo atrodyti elegantiškai – kaip džentelmenui ar damai. Nesvarbu, kokio tipo dviratę techniką pasirinksite ar kur keliausite – stiliaus ir saugumo derinimas tampa vis paprastesnis.
Puikią pusiausvyrą tarp stiliaus ir saugumo demonstruoja „Lietuvos metų motociklas 2025“ konkurso komisija, jau ne pirmus metus formuojama kartu su lietuvišku prekės ženklu „Pando Moto“. 2011-aisiais įkurta įmonė šiandien yra pripažinta tarptautiniu mastu kaip stilingų ir saugių motociklininkų drabužių gamintoja, vertinama už kokybę bei inovacijas.
Aprangos kiekį lemia gyvenimo būdas
Viena iš stilingiausių konkurso komisijos narių, motociklais keliaujanti Jurga Žukauskaitė, pataria aprangą rinktis pagal motociklo tipą ir planuojamą maršrutą. Ji visuomet atsižvelgia ir į regiono klimatą.
„Aprangos išvaizda man labai svarbi – stengiuosi suderinti spalvas, renkuosi stilių, kuris patraukia mano akį. Netgi bekelės aprangos detales galima priderinti tarpusavyje. Pavyzdžiui, pati renkuosi tarpusavyje derantį šalmą ir batus“, – pasakoja motociklininkė, pabrėždama, kad apranga turi būti ne tik estetiška, bet ir patogi bei saugi.
„Pando Moto“ vadovas Marius Bieliauskas pastebi, kad aprangos kiekį daugiausia lemia gyvenimo būdas. Kaip ir kasdieniame gyvenime turime skirtingus drabužius skirtingoms progoms, taip ir motociklininkui dažnai nepakanka vieno komplekto.
„Pats važinėju motociklu kasdien – tiek mieste, tiek kelionėse, tiek miško ar laukų keliais. Skirtingoms sąlygoms renkuosi skirtingą aprangą. Yra universalių komplektų su išimamais sluoksniais, ventiliacinėmis angomis – tarsi šveicariški peiliukai. Tačiau jie retai leidžia pasiekti aukščiausio funkcionalumo ar išskirtinio stiliaus“, – teigia jis.
Bieliauskas pats nesinaudoja daugiafunkce apranga, primenančia slidinėjimo kostiumą, ir renkasi aprangą dalinti į sluoksnius. Lietui – specialus motociklininko lietpaltis, kuris atlaiko ir stipriausią liūtį. Vėsesniam orui – šiltas apatinis sluoksnis. Jo nuomone, aprangos pasirinkimas visada reikalauja kompromiso tarp saugumo, stiliaus ir funkcionalumo. Norint aukščiausių rezultatų vienoje srityje, bet nepadidinant biudžeto, tenka aukoti kitus aspektus.

Skirtingoms sąlygoms – vis kitoks komplektas
Kelionėms prastais keliais ar bekele karštame klimate, anot J. Žukauskaitės, geriausia rinktis kelių, klubų, pečių, alkūnių ir nugaros apsaugas, ant kurių vilkimi ilgarankoviai marškinėliai bei plonesnės kelnės. „Rengiuosi taip, kad būtų kuo vėsiau. Nes kapstytis purve ar smėlyje dėvint įprastą motociklininko striukę ar storas kelnes – labai nepatogu“, – pastebi patyrusi motociklininkė.
Leidžiantis į lengvesnę išvyką kelioniniu motociklu, kai maršrute yra asfalto, žvyrkelių ar lengvos bekelės, J. Žukauskaitė taip pat rekomenduoja apsaugas derinti su plona, nuo lietaus apsaugančia striuke. O vietoj krosinio šalmo pataria rinktis patogesnį dvigubos paskirties (angl. dual sport) šalmą su skydeliu.
Kasdieniams pasivažinėjimams mieste – dar viena kombinacija. Pasak J. Žukauskaitės, tai puiki proga pasipuošti stilinga apranga: „Pando Moto“ džinsais, odinėmis ar tekstilinėmis striukėmis. Toks stilius – ne tik dailus, bet ir funkcionalus: su visomis apsaugomis, dvigubu vidiniu sluoksniu, kurį galima išsegti šiltesniu oru.
„Praėjo tie laikai, kai rinktis buvo galima tik iš sportininkams skirtų odinių kombinezonų ir striukių. Dabar pasiūla išties gausi – aprangos variantų yra visiems motociklų tipams ir įvairiausioms kelionėms. Nesunku išsirinkti ne tik tinkamą dydį, bet ir pageidaujamą stilių bei spalvų derinius“, – sako „Metų motociklo“ komisijos narė.
Investuojantiems į motociklą svarbi ir apranga
Žukauskaitė pastebi, kad netvarkingai apsirengusių motociklininkų Lietuvos gatvėse vis mažiau. „Žmonės, kurie daugiau investuoja į savo motociklus, natūraliai nori ir patys atrodyti gerai. Patrauklaus dizaino motociklą vairuojantys entuziastai neretai derina ir aprangą, kad sukurtų vientisą įvaizdį. Juk motociklininkas eisme – kur kas labiau pastebimas nei vairuotojas“, – sako pašnekovė.
Bieliauskas pažymi, kad Lietuvoje motociklas vis dažniau tampa kasdiene susisiekimo priemone, o ne tik hobiu. Pastebima ir tendencija, jog žmonės, vykdami į darbą ar vakare į miestą, dažnai nenori išsiskirti kaip motociklininkai.
„Prieš penkiolika metų buvo įprasta baruose matyti odiniais kostiumais vilkinčius motociklininkus. Dabar tai – retenybė. Sportinių motociklų mėgėjai dažniausiai renkasi uždaras žiedines trasas, o ne gatves“, – kalba jis.

E-mobilumo karta ir tai, kas nesikeičia
Motociklininkų aprangos mados, anot M. Bieliausko, evoliucionuoja kartu su technologijomis. Naujos kartos vartotojai taip pat įneša savitų poreikių. Pavyzdžiui, atsirado nauja e-mobilumo vairuotojų kategorija.
„Daug žinomų aprangos gamintojų jau kuria kolekcijas elektrinių transporto priemonių vairuotojams – jaunesniems, kasdieniam naudojimui ieškantiems sprendimų. Tai dažniausiai trikotažiniai, sportinio stiliaus drabužiai. Dėl mažesnio greičio galima taikyti ir žemesnį apsaugos lygį, o tai mažina kainą – svarbų veiksnį šios grupės klientams“, – aiškina jis.
Tačiau kai kurie dalykai nesikeičia. Pasak „Pando Moto“ vadovo, vis dar populiariausi išlieka tamsiai pilkos ir juodos spalvos drabužiai – dėl praktiškumo. „Juoda – tai galia, elegancija ir universalumas. Ji dera prie visko“, – reziumuoja M. Bieliauskas.