Kauno savivaldybės mero atsisakymas pašalinti daugumą su Transporto kompetencijų agentūra nesuderintų atitinkamose Kauno miesto sankryžose lentelių su žalia rodykle prie raudono šviesoforo signalo yra neteisėtas ir nepagrįstas, informuoja Regionų administracinis teismas.
Kauno miesto gyventojas kreipėsi į teismą prašydamas: 1) panaikinti Kauno miesto savivaldybės mero (Meras) rašto dalį, kuria atsisakyta patenkinti jo pakartotinį kreipimąsi ir pašalinti su viešąja įstaiga Transporto kompetencijų agentūra (Agentūra) nesuderintas ir atitinkamose Kauno miesto gatvių sankryžose neteisėtai eksploatuojamas lenteles su žalia rodykle prie raudono šviesoforo signalo, 2) įpareigoti Merą iš naujo svarstyti jo pakartotinį kreipimąsi, 3) įpareigoti Administraciją pašalinti likusias keturias su Agentūra nesuderintas lenteles su žaliomis rodyklėmis, įrengtas sankryžose iš Gimnazijos g. į Šv. Gertrūdos g., iš Jovarų g. į Raudondvario pl., iš Islandijos pl. į Užnerio g., iš Laisvės al. į Vytauto pr. į pietus Kauno mieste.
Kauno miesto savivaldybės meras skundžiamame rašte nurodė, jog sankryžose nesuderintos lentelės su Agentūra nepašalintos iš esmės dėl dviejų priežasčių: 1) dėl to, kad pašalinus lenteles susidarytų automobilių spūstys, padidėtų automobilių keliamas triukšmas, oro tarša; 2) su Agentūra nesuderintų lentelių trūkumus bus siekiama pašalinti ir gauti Agentūros pritarimą, todėl lentelių pašalinimas netikslingas, neracionalus, neekonomiškas ir nenaudingas savivaldybei.
Teismas, išnagrinėjęs bylą, nurodė, kad nors savivaldybės veikla (saugaus eismo organizavimas) yra savarankiškoji savivaldybės funkcija, tačiau savivaldybė šią funkciją turi įgyvendinti pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarką.
Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių ir Lentelių su žalia rodykle prie raudono šviesoforo signalo įrengimo vertinimo metodikos nuostatos įpareigoja viešojo administravimo subjektą (Merą) neatidėliotinai pašalinti su Agentūra nesuderintas šviesoforo lenteles su žalia rodykle, nes nesuderintų lentelių naudojimas yra draudžiamas.
Meras skundžiamu raštu atsisakė pareiškėjo nurodytose sankryžose panaikinti su Agentūra nesuderintas lenteles, t. y. jis sutiko iki 2023-07-01 pašalinti pareiškėjo nurodytose sankryžose 4 iš 9 nesuderintas su Agentūra lenteles. Kitose 3 sankryžose esančias su Agentūra nesuderintas lenteles nusprendė pašalinti šių sankryžų rekonstrukcijų metu 2024 m. Dar kitas lenteles apskritai atsisakė pašalinti dėl to, kad jas pašalinus susidarytų automobilių spūstys, padidėtų automobilių keliamas triukšmas, oro tarša. Be to, nurodė, jog nesuderintų su Agentūra lentelių trūkumus sieks pašalinti ir gauti jos pritarimą.
Taigi, Meras, atsisakydamas pareiškėjo nurodytose sankryžose panaikinti su Agentūra nesuderintas lenteles, pažeidė imperatyvius Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių ir Metodikos nuostatų reikalavimus, kurie vienareikšmiškai reiškia, jog nesuderintų lentelių eksploatavimas yra imperatyviai draudžiamas. Todėl teismas skundžiamą mero rašto dalį panaikino kaip neteisėtą ir nepagrįstą.
Atsižvelgęs į tai, kad bylos nagrinėjimo proceso metu dauguma lentelių sankryžose yra pašalintos ir liko dviejose pareiškėjo nurodytose sankryžose (Šv. Gertrūdos g. – Birštono g. ir Islandijos pl. – Užnerio g.) nepašalintos neteisėtai eksploatuojamos su Agentūra nesuderintos lentelės, teismas įpareigojo merą iš naujo išnagrinėti pareiškėjo 2023-05-06 pakartotinio kreipimosi (skundo) dalį dėl Šv. Gertrūdos g. – Birštono g. (Gimnazijos g.) ir Islandijos pl. – Užnerio g. sankryžose esančių lentelių pašalinimo.
Šis teismo sprendimas gali būti skundžiamas apeliacine tvarka Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.