Pamatyti
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Sportas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Auto
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
PAMATYTI.LT
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Sportas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Auto
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
Pamatyti.lt
Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus

Ar grožis – svarbiausia, kai kalbame apie gerą automobilio dizainą?

Paulius Liškauskas
2024-05-16
Transportas
Laikas: 3 min skaitymo
Pradžia Transportas
Dalintis FacebookDalintis X

Tikriausiai retas nesutiks, kad grožiu niekas nepralenks brangių superautomobilių ar klasiškų kupė modelių su žemais, plačiais, nuglostytais kėbulais, milžiniškais ratais ir savitomis skiriamosiomis detalėmis. Tačiau dizaineriams kurti tokius automobilius nėra taip jau sudėtinga. O sukurti patrauklų, akį traukiantį automobilį masėms, kuris būtų praktiškas, įperkamas ir išskirtinis – gerokai sunkesnis uždavinys.

 

Dizainas gali būti tiek pirmoje, tiek paskutinėje vietoje

Kiti straipsniai

Tilto per Dubysą rekonstravimas artėja prie pabaigos – eismą planuojama atverti birželį

2025-05-28
Kiek lietuviai išleidžia už automobilių stovėjimą: vilniečių nuo liepos laukia reikšmingi pokyčiai

Kiek lietuviai išleidžia už automobilių stovėjimą: vilniečių nuo liepos laukia reikšmingi pokyčiai

2025-05-28

 

Automobilių stiliaus įvairovė itin plati: nuo visiškai funkcinių dėžučių ant ratų, išsiskiriančių tik įmantresnėmis aušinimo grotelėmis ir žibintais, iki meno kūriniais tituluojamų šedevrų.

 

Vienoje skalės pusėje dažniausiai rikiuojasi pigūs, daugiausia besivystančioms Pietryčių Azijos, Afrikos ar Pietų Amerikos rinkoms skirti sedanai – juos pirkėjai renkasi tikrai ne dėl grožio, o dėl kainos ir erdvės. Todėl ten galima pamatyti išlavintai europiečio akiai ne itin patraukliomis formomis pasižyminčių modelių, pavyzdžiui, „Perodua Bezza“ ar „Mitsubishi Attrage“. Jų dizainas dvelkia liūdnu kompromisu.

Perodua Bezza

Kitoje skalės pusėje paprastai būna superautomobiliai, kaip antai „Aston Martin Valkyrie“, įvairūs „Ferrari“ ir kiti šedevrai, kuriami emocijai, dinamikai, tad dizainas čia itin svarbus. Nors „Alfa Romeo 8C Competizione“ ir nebuvo pats geriausias vairuotojo automobilis, nuo pasirodymo nepraėjus nė 20 metų išlaiko itin aukštas kainas, nes į jį žiūrima lyg į meno kūrinį. O klasikinį „Ferrari 250 GTO“ ar „Mercedes 300SL“ išvis retai išvysite gatvėje, nes jie laiką leidžia muziejuose. Tai – kolekciniai egzemplioriai.

Alfa Romeo 8C Competizione | Wikipedia

Tačiau, kasmet peržvelgę įvairių dizaino konkursų nominantus, superautomobilius juose pamatysite retai. Dažnai apdovanojimai už idėjas ir įgyvendinimą atiteks paprastesniems, lengviau įperkamiems automobiliams.

 

Hyundai Ioniq 5 N (Gamintojo nuotr.)

 

Pavyzdžiui, šiemet jau 10-ą kartą iš eilės prestižinio „iF“ konkurso apdovanojimus už dizainą transporto priemonės kategorijoje susižėrė „Hyundai“ modeliai. Šįkart liaupsių sulaukė sportiškas elektromobilis „Ioniq 5 N“ ir dėžutės formą griežtomis linijomis į madą grąžinantis, šiek tiek provokuojantis naujas „Santa Fe“ SUV. Konceptų kategorijoje apdovanojimą pelnė „Santa Fe XTR“ už bekelės modelio koncepciją.

 

Santa Fe
Santa Fe

 

Dizaineriai negali būti visiški menininkai

 

Ekspertų teigimu, apdovanojimus įprastai gauna „žemiški“ modeliai, nes sukurti išskirtinės išvaizdos kasdienį automobilį yra sunkiau, nei suprojektuoti pritrenkiančiai atrodantį superautomobilį. Kurdami pastaruosius, tiek dizaineriai, tiek inžinieriai gali duoti valią vaizduotei, nes ten reikia mažiau dėmesio kreipti į praktinius, gamybinius ar ekonominius niuansus.

 

Vis dėlto masėms skirtas automobilis turi išlikti funkcionalus. Sukurti gerą, išskirtinio dizaino gaminį, kuris nepriekaištingai atliktų funkciją, – nelengva, todėl inžinieriai ir dizaineriai turi dirbti ranka rankon.

 

„Tiek inžinieriai, tiek dizaineriai yra vienodai svarbūs ir labai glaudžiai susiję tiesiogiai. Jeigu kažkas išsišoka, gali kilti nesklandumų. Pavyzdžiui, ankstyvais 2000-aisiais „Toyota“ pristatė klasikinio modernistinio dizaino „FJ Cruiser“ visureigį: jis buvo išties įdomus, bet jo priekinis stiklas buvo toks status, kad neatlaikydavo menkiausio akmenuko smūgio ir skildavo. Paprastas pavyzdys, kaip dėl gražaus dizaino gali nukentėti kiti dalykai. Taigi jei vienas gauna daugiau dėmesio, kitas nelaimi. Dažnai gamyklose inžinieriai ir dizaineriai bando ieškoti aukso vidurio“, – pasakoja transporto dizaineris Dominykas Budinas.

 

„FJ Cruiser“ visureigis

Sakoma, jog dizaineriai – menininkai. Tačiau pašnekovas teigia, kad produktų dizaineriai, ypač transporto, dirbantys masinius automobilius gaminančiose įmonėse, negali tokie būti – jie privalo stovėti ant žemės.

 

„Automobilių dizaineriai yra per vidurį tarp inžinierių ir menininkų. Jie turi suprasti ergonomiką, aerodinamiką, praktinius aspektus. Taigi kurdamas tiek kėbulo, tiek salono dizainą dizaineris negali būti visiškas menininkas, nes jam reikia galvoti ir apie realybę“, – su profesija supažindina D. Budinas.

 

Geras dizainas bus funkcionalus

 

Dėl to įvairiuose konkursuose atskiriami koncepciniai automobiliai, kurie tėra dizaino studijos, dažniausiai turinčios ne tiek jau ir daug bendra su praktiškumu ir ekonominiu kriterijumi, ir masiniai automobiliai, nes jiems taikomi visai kiti reikalavimai. Iš masinių automobilių neretai atskiriami ir superautomobiliai.

 

Dizaino apdovanojimus teikiančios asociacijos, kaip antai populiariausios ir įtakingiausios „Red Dot“ ar „iF Awards“, dėmesį kreipia ne vien į išorinį bei vidinį grožį. Pagal jų reikalavimus dizainas turi būti ne tik aktualus, įdomus, gražus, bet ir funkcionalus, privalo atlikti patikėtą funkciją. Taigi vertinami ir kartu su dizainu koja kojon einantys techniniai išradimai.

 

Pavyzdžiui, tam, kad 650 AG pasiekiantis sportiškas elektromobilis „Hyundai Ioniq 5 N“ galėtų nesustodamas sukti ratus lenktynių trasoje, reikėjo daug papildomo aušinimo tiek baterijai, tiek pačiai elektros pavarai. Pastarąją teko sutalpinti į jau esamo elektromobilio kėbulą nepaaukojant erdvės.

 

Gamintojai išmaniai į elektromobilį integravo aušinimo groteles, o didelio skersmens ratai dar labiau iškraipė automobilio dydžio suvokimą: žiūrint į jo proporcijas galima pagalvoti, kad tai kompaktiškas karštasis hečbekas, tačiau iš tiesų – tai itin erdvus, 3 metrų ilgio ratų bazę turintis krosoveris.

 

Tokia pati situacija ir su „Hyundai Santa Fe“: korėjiečiai rizikavo aštriomis briaunomis, kampuotu dėžės formos dizainu. Tačiau tokia išskirtinė išvaizda skirta ne vien akiai patraukti: stačiakampio gretasienio forma geriausiai išnaudoja erdvę ir pasižymi didžiausiu tūriu. Taigi „Santa Fe“ ne tik išskirtinis – jis gali pasigirti didžiausia erdve klasėje: turi 7 sėdimąsias vietas suaugusiesiems arba, nulenkus sėdynes, – furgonams prilygstantį daugiau nei 2270 litrų bagažinės tūrį.

 

Iš įprastų automobilių šiemet taip pat buvo įvertintas Azijos, Afrikos šalių rinkoms skirtas „Mitsubishi Triton“ pikapas. Jis išlaiko įprastą vidutinės klasės pikapų praktiškumą, didelį kraulumą bei pravažumą ir masina žvilgsnį išskirtiniu, šiai klasei neįprastai agresyviu dizainu.

 

Žinoma, be šių metų „iF“ dizaino apdovanojimų neliko ir superautomobiliai. Juos pelnė „Alfa Romeo 33 Stradale“ ir koncepcinis modelis „Ferrari KC23“.

Šaltinis: Pranešimas spaudai

Kiti straipsniai

Transportas

Policija apie važiavimą tarp juostų motociklu: jei tai daroma kultūringai – jokių problemų

2025-05-28
Kaip išsirinkti patogią, saugią ir stilingą motociklininko aprangą?
Gyvenimas

Kaip išsirinkti patogią, saugią ir stilingą motociklininko aprangą?

2025-05-27
Giminingos sielos, bet skirtingi veidai: kas pabrėžia automobilių charakterį?
Transportas

Giminingos sielos, bet skirtingi veidai: kas pabrėžia automobilių charakterį?

2025-05-24
Drąsus ir elektrinis: naujasis „Nissan Micra“ suderina stilių ir tvarumą
Transportas

Drąsus ir elektrinis: naujasis „Nissan Micra“ suderina stilių ir tvarumą

2025-05-21
Gamtos niokojimas: kalti keturračiai ar jų vairuotojai?
Aktualijos

Gamtos niokojimas: kalti keturračiai ar jų vairuotojai?

2025-05-14
Daugiau

Rekomenduojame

Galaxy S25 Edge

Paaiškėjo „Samsung Galaxy S25 Edge“ kaina Europoje, atminties ir spalvų pasirinkimai

2025-03-17
Katarsis

„Katarsis“ pristato mini albumą: „Jis – apie vienišumą ir atotrūkį nuo gamtos“

2024-05-24
Kopa: Antroji dalis

„Kopa“ režisierius Denis Villeneuve’as sako, kad trečioji dalis oficialiai „rengiama“

2024-09-10
Kaip iškepti sultingą ir aromatingą kiaulienos nugarinės kepsnį ant grotelių: pataria profesionalas

Kaip iškepti sultingą ir aromatingą kiaulienos nugarinės kepsnį ant grotelių: pataria profesionalas

2024-04-12
Proneta Proneta Proneta

Naujienos

Plaukimo baidarėmis sezono pradžia: entuziastų daug, tačiau saugumo taisyklių dar reikia pasimokyti

Plaukimo baidarėmis sezono pradžia: entuziastų daug, tačiau saugumo taisyklių dar reikia pasimokyti

2025-06-12
Daržovių iššūkis: nė dienos be salotų – nepamirškite jų grilindami

Daržovių iššūkis: nė dienos be salotų – nepamirškite jų grilindami

2025-06-12
Gerai moters savijautai: 3 medžiagos, kurių atsargomis turi pasirūpinti kiekviena

Net ir lietingą vasarą mūsų odai ir plaukams iššūkių nestinga: kaip reikėtų keisti grožio rutiną?

2025-06-12
Vietinis turizmas: lietuviai išlieka ištikimi savo šaliai, tačiau jaunimas formuoja naują kelionių kultūrą

Vietinis turizmas: lietuviai išlieka ištikimi savo šaliai, tačiau jaunimas formuoja naują kelionių kultūrą

2025-06-11
Verta pamatyti

Naujienos, žinios, įdomybės, patarimai ir apžvalgos iš Lietuvos ir viso pasaulio.

Nauja

Plaukimo baidarėmis sezono pradžia: entuziastų daug, tačiau saugumo taisyklių dar reikia pasimokyti
Laisvalaikis

Plaukimo baidarėmis sezono pradžia: entuziastų daug, tačiau saugumo taisyklių dar reikia pasimokyti

2025-06-12

Lankoma

Galaxy S25 Edge
Pasaulis

Paaiškėjo „Samsung Galaxy S25 Edge“ kaina Europoje, atminties ir spalvų pasirinkimai

2025-03-17

Reklama

Proneta Proneta Proneta
  • Rašyti redakcijai
  • Naudojimosi taisyklės
  • Akcininkai
  • Privatumo politika
  • Kontaktai

© 2024 Pamatyti

Rezultatų nėra
Žiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
  • Laisvalaikis
  • Kinas
  • Technologijos
  • Receptai
  • Sveikata
  • Auto

© 2024 Pamatyti