Kauno technologijos universiteto Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (KTU SHMMF) lektorius, garso režisierius Vytautas Kederys birželio pabaigą praleido viename populiariausių Jungtinės Karalystės festivalių – Glastonberio festivalyje ir prisidėjo prie Antikvariniai Kašpirovskio Dantys (AKD), antrosios Lietuvos muzikos grupės, pasirodančios šiame festivalyje, pasirodymų.
Glastonberio festivalis – vienas didžiausių muzikos festivalių pasaulyje. Pirmą kartą 1970 m. surengtas festivalis, kurio bilietas tuo metu kainavo tik 1 svarą, šiandien išaugo į didelį renginį, kuriame kasmet dalyvauja šimtai tūkstančių žmonių.
Festivalyje koncertavo ir koncertuoja įvairaus žanro muzikos atlikėjai, tokie kaip Elton John, David Bowie, Billie Eilish, Ed Sheeran, „The Rolling Stones“, „Coldplay“.
100 scenų
Kederys sako, jog festivalis paliko neįkainojamą įspūdį – pribloškė savo mastu ir gerokai viršijo lūkesčius.
„Žinojau, kad bus labai daug koncertų ir minios žmonių, bet kai realiai pamatai festivalyje virš 210 tūkst. žmonių skruzdėlyną ir kartais stringi minios kamščiuose, tuomet suvoki, kiek daug čia atvyksta žmonių. Festivalio plotas įspūdingas, jei lygintume tik festivalio zoną, be parkavimo plotų aplink festivalį, su Kaunu, būtų maždaug plotas nuo Santakos parko iki Vytauto parko, tad kartais nuo vienos scenos iki kitos reikdavo eiti ir virš 20 min“, – dalinasi įspūdžiais V. Kederys.
KTU lektorius taip pat mini, jog festivalyje buvo apie 100 scenų, o įvyko daugiau nei 2 tūkst. įvairių muzikos stilių pasirodymų. Tačiau be muzikos pasirodymų, V. Kederį nustebino ir festivalyje vykstantys kiti meno pasirodymai – teatro, cirko, šokių bei komedijų trupių.
Neapsieita be iššūkių
KTU SHMMF dėstytojas dalinasi, jog garso režisieriaus darbas festivalyje jam prasidėjo dar likus porai mėnesių iki pačio festivalio.
Kadangi AKD koncertavo net 4 skirtingose scenose, V. Kederys turėjo pasirūpinti visomis techninėmis detalėmis: „Reikėjo susisiekti su atsakingais už techninę dalį scenų, kuriose vyko pasirodymai, atstovais ir suderinti visas technines detales, kad koncertai galėtų vykti sklandžiai ir be jokių netikėtumų.“
Pasak jo, AKD nėra tradicinė muzikos grupė: jų pasirodymuose gausu judėjimo, grupės narių gamintų rekvizitų bei bendravimo su žiūrovais. O kad būtų užtikrintas laisvas judėjimas scenoje, kuriam netrukdytų jokie laidai, kiekvienam muzikantui yra reikalinga belaidė monitoringo sistema, jungiama radio ryšiais.
„Naudojant radijo sistemas koncertuose atsiranda trikdžių galimybė tarp kitų radijo ryšio prietaisų, o šiuo atveju kai daug scenų, daug radijo sistemų – reikėjo daugiau pastangų įdėti ieškant „švarių“, nenaudojamų dažnių juostų“, – dalinasi šis.
Kitas iššūkis, su kuriuo teko susidurti garso režisieriui – limituotas laikas pasiruošti koncertui. Dėl scenų užimtumo nuo ryto iki nakties, daryti garso patikrų nebuvo galimybių: „Turėdavome tik pusę valandos prieš koncertą viskam susiruošti. Dėl to koncertai praktiškai vykdavo be garso patikrų.“
Kederys sako, jog nors jaudulio šiek tiek buvo, susidoroti su šiais sunkumais padėjo „ilgametis įdirbis ir grupės poreikių, bei grojimo specifikos žinojimas“ ir pabrėžia, jog norint dirbti garso režisieriumi svarbu atlikti visus pasiruošimo darbus, tokius kaip techninio plano parengimas, kontakto užmezgimas su atsakingais techninio personalo atstovais ir galutinis techninių detalių suderinimas, dar prieš koncertą ar festivalį.
Po darbo – kitų pasirodymai
Pati AKD grupė sulaukė nemažai dėmesio ir kvietimų į kitų šalių festivalius, nors jų dainos atliekamos lietuvių kalba, tačiau, pasak V. Kederio, tai netrukdo publikai gerai praleisti laiką ir netgi išmokti ir kartu dainuoti pagrindines frazes.
Kederys džiaugiasi, jog net ir tarp darbų liko laiko susipažinti su daugybe įdomių atlikėjų iš viso pasaulio bei pamatyti populiaresnių muzikantų pasirodymus: Dua Lipa, „Jungle“, Avril Lavigne, „Coldplay“ ir kitų.
Pastaroji grupė, pasak garso režisieriaus – viena jo mėgstamiausių.
„Turbūt pati mėgstamiausia vertinant, kokį šou jie sukuria savo pasirodymų metu. Ne išimtis buvo ir šis jų pasirodymas festivalyje, kuriame jie kaip pagrindinė grupė pasirodė jau rekordinį, penktą kartą istorijoje. Koncertuose mane visada domina režisūriniai ir technologiniai sprendimai, kurių jų pasirodymuose visada būna daug ir išskirtinių“, – sako jis.